2. 1. Cand avem nevoie de un Plan de Afaceri

Cand avem nevoie de un Plan de Afaceri

Planul de Afaceri poate fi folosit in diverse situatii in functie de obiectivele firmei si de stadiul acesteia (faza de start-up, faza de dezvoltare sau o afacere existenta consolidata).

Atentie! In ciuda perceptiei conform careia un Plan de Afaceri se foloseste doar pentru un start-up in vederea atragerii de fonduri, el este un instrument util in multe alte situatii.

Astfel vom folosi un astfel de plan:

  • in procesul de bugetare pe termen mediu si lung in cadrul planificarii financiar strategice a afacerii. Aceasta reprezinta planificarea activitatii firmei din perspectiva financiara respectiv resurse necesare si performanta financiara planificata
  • pentru atragerea de surse de finantare in cazul unui start-up sau dezvoltare
  • atunci cand o afacere vrea sa analizeze fezabilitatea unui nou business inainte de a demara propriu-zis noua afacere
  • atunci cand intr-o afacere intervin modificari majore (ex: intrarea pe noi piete, deschiderea de noi magazine, linii de business, proiecte majore, etc)
  • pentru atragerea unor investitori sau persoane cheie
  • in vederea imbunatatirii performantei afacerii existente
  • pentru a incepe o colaborare cu anumiti clienti sau furnizori


Planul de Afaceri reprezinta fundamentul in baza caruia ne vom prezenta cererea de finantare

Fondurile de investitie, bancherii sau investitorii individuali (cunoscuti in literatura de specialitate sub denumirea de Angel Investors) nu vor furniza banii solicitati fara a analiza mai intai Planul de Afaceri.

Elementul cheie intr-un plan de afaceri il reprezinta Sumarul Executiv.

De ce este atat de important acest capitol?

El apare in Planul de Afaceri imediat dupa titlu si cuprins si este gandit sa prezinte succint (de preferat nu mai mult de 1-2 pagini) elementele cheie din intreg Planul de Afaceri.

Important! Cititorii Planului de Afaceri isi vor baza analiza pe informatia inclusa in acest capitol critic.

Care este scopul Sumarului Executiv

Chiar daca planul de afaceri are doar 15-20 pagini este foarte greu pentru o persoana sa citeasca si sa retina usor un volum asa mare de informatii. De aceea afacerea va fi judecata, de cele mai multe ori, in functie de informatia inclusa in Sumarul Executiv si cat de bine este ea prezentata.

Regula de baza ar fi ca planul de afaceri sa fie structurat concis si clar si sa se evite repetarea informatiei. Sumarul Executiv trebuie sa atraga atentia cititorului.

Planul de Afaceri instrument pentru a atrage fonduri de la investitori

Asa cum explicam anterior in cazul in care antreprenorul nu are fonduri proprii suficiente pentru a demara afacerea  va trebui sa atraga fonduri de la banci sau potentiali investitori. In acest caz Planul de Afaceri devine si mai important.

Prima intrebare pe care un antreprenor sau investitor si-o pune este:

Cat de mult trebuie sa investesc? urmata de:

Cand imi voi recupera investitia? si Care este rata de rentabilitate a afacerii?

Investitorii nu vor fi interesati sa investeasca intr-o afacere care nu-i va convinge si din care nu va reiesi clar impactul direct al investitiei in cresterea profitabilitatii.

Ca un exemplu sugestiv au existat multe cazuri de afaceri prezentate de antreprenori potentialilor investitori in cadrul emisiunii “Arena Leilor” care nu au primit bani din partea leilor (investitorilor) deoarece investitia principala era gandita sa-i asigure un salariu avantajos antreprenorului care se prezenta in fata investitorilor cu un plan de afaceri.

Arena Leilor- emisiune difuzata pe TVR2. Protagoniştii emisiunii sunt pe de o parte, oameni de afaceri dispuşi să-şi investească banii şi experienţa în afaceri noi, sau în afaceri în dezvoltare şi, pe de altă parte, concurenţii care au o invenţie, o idee de afacere sau o afacere pe care vor să o extindă si au nevoie de surse de finantare.

De asemenea un aspect foarte important pentru investitori in luarea deciziei de a investi intr-o afacere este acela ca o parte din investitie sa fie suportata de antreprenor. Si in acest caz sunt multe exemple cand investitorii vor decide sa nu investeasca deoarece antreprenorul nu suporta si el o parte din risc si doreste ca intreaga suma sa provina din surse externe.

Investitorii, de cele mai multe ori nu sunt convinsi de antreprenorii tip hoby sau part time. Acestia sunt antreprenorii care vin in fata investitorilor cu o idee de afaceri, de obicei nu au o contributie proprie la investitie si doresc sa deruleze aceasta afacere in paralel cu un loc de munca full time. Ei considera aceasta afacere mai mult ca un hoby si implicit nu ii vor acorda toate resursele si nu vor fi gata sa riste asa cum ar face un antreprenor veritabil.